czwartek, 16 maja 2013

Domowy chlebek



Pierwszy swój chleb upiekłam rok temu. Zakwas dostałam, ale nie miałam pojęcia, że trzeba go dokarmiać - mimo tego chleb się udawał. W kwietniu wyhodowałam swój własny - żytni. Link do zakwasu.

zakwas po pierwszym dniu




Na jeden taki chlebek potrzeba:

 2 duże łyżki zakwasu
 900g mąki żytniej chlebowej
2 łyżeczki soli
4 szklanki letniej wody
 ew. siemię lniane, słonecznik, pestki dyni

Ze wszystkich składników zagniatamy ciasto (dwie łyżki odkładamy do słoika). Formę grubo smarujemy masłem/margaryną, wykładamy ciasto, wyrównujemy wierzch, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 6 do 12 godzin. Wyrośnięty chleb wstawiamy do nagrzanego piekarnika, początkowo do 20 minut w temperaturze maksymalnej, następnie 50 minut w 180*C.
Ciasto jest klejące, a chlebek po upieczeniu w środku wilgotny.

1 komentarz: